Skip to content
Ajankohtaiset | Blogi

Laatu on arkea, ei pelkkä tunnustus

Olemme Rinnekodeilla tehneet pitkäjänteistä työtä laadun eteen jo vuosia ja SHQS-laatuohjelma on ollut tärkeä työkalu tällä matkalla. Ohjelma edellyttää jatkuvaa kehittämistä ja ulkoisia auditointeja, joiden tuloksena meillä on laaduntunnustus – viimeisin uusinta hyväksyttiin syyskuussa 2025. Olemme tästä ylpeitä, sillä tunnustus ei synny itsestään, vaan vaatii sitoutumista koko henkilökunnalta, kirjoittaa Rinnekotien laatupäällikkö Leena Nissilä blogissa.

Kaksi ikääntynyttä ja hoitaja keskustelevat hyväntuulisina sohvalla.
Rinnekodeilla henkilöstön lisäksi asiakkaat ja läheiset ovat osa omavalvontaa, sekä sen suunnittelua että toteuttamista.

Rinnekodeille laatu ei ole pelkkä sertifikaatti. Se on tapa tehdä työtä asiakkaiden, läheisten ja henkilöstön kanssa. Tätä ajatusta tukee Rinnekotien asiakaslupaus: ”Sinä olet arvokas. Kuuntelemme, tuemme ja rakennamme yhdessä sinun näköistäsi elämää. Sinun polkusi, meidän yhteinen matkamme.”

Lupauksen toteutumista seuraamme säännöllisesti niin arjessa kuin asiakaskokemuskyselyissä. Viimeisimmän asiakokemuskyselyn mukaan 85 % vastaajista koki lupauksen toteutuvan hyvin.

Laatupäivän teema: Think differently

Vuoden 2025 maailman laatupäivän teema on “Quality – think differently”. Se haastaa meitä katsomaan laatua uusista näkökulmista: miten laatu voi tukea kestävää kehitystä, innovaatioita ja ihmisten hyvinvointia? Rinnekodeilla nämä teemat ovat jo osa strategiaa, mutta aina on tilaa uudelle ajattelulle.

Yksi laadun käytännön kulmakivistä on omavalvonta. Palveluntuottajilta edellytetään omavalvontaohjelmaa, jolla varmistetaan palvelujen lainmukaisuus ja sopimusten noudattaminen. Meillä ohjelmaa seurataan kolme kertaa vuodessa. Myös jokaisella palveluyksiköllä on oma suunnitelmansa sekä sen seuranta. Kaikki omavalvontamateriaalit löytyvät Rinnekotien verkkosivuilta. Henkilöstön lisäksi asiakkaat ja läheiset ovat osa omavalvontaa, sekä sen suunnittelua että toteuttamista. Heidän mielipiteensä ja havaintonsa otetaan huomioon omavalvontaa kehitettäessä.

Voisiko omavalvontaa ajatella toisin?

Kun tarkastelee eri hyvinvointialueiden ja palveluntuottajien omavalvontasivuja, huomaa nopeasti, että käytännöt ovat hyvin samankaltaisia. Tämä johtuu tiukasta lainsäädännöstä ja sopimusten yhteneväisistä vaatimuksista. Käytössä ovat lähes kaikilla samat teemat:

Vaikka teemat ovat yhteneväisiä, niiden toteutus vaihtelee ja jokainen toimija raportoi omalla tavallaan. Tämä ajattelu tuli hyvin esiin myös Aurevian Laatuareenassa lokakuun lopulla. Päiville kokoontui sekä julkisten että yksityisten toimijoiden laadusta vastaavia tai siitä kiinnostuneita ihmisiä verkostoutumaan ja keskustelemaan. Totesimme yhdessä, että laatu ja sen seuraaminen on hyvin samanlaista, mutta valvontalogiikka ja mittaristot vaihtelevat.

Tässä kohtaa “think differently” ei yksin riitä, jos tavoitteena on vertailukelpoinen tieto. Tarvitaan kansallinen mittaristo ja selkeä tavoiteasetanta, joka mahdollistaa laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin. Ehkä ensi vuonna toimintansa aloittava Valtakunnallinen Lupa- ja valvontavirasto vastaa tähän huutoon.

Laatu on yhteinen matka

Laatupäivä muistuttaa meitä siitä, että laatu ei ole staattinen tila – se on jatkuvaa kehittämistä, kuuntelemista ja yhdessä kulkemista. Me Rinnekodeilla haluamme jatkossakin ajatella laatua toisin: rohkeasti, ihmislähtöisesti ja vaikuttavasti. Ja niin, että toimintamme on läpinäkyvää ja vertailukelpoista.

Leena Nissilä työskentelee Rinnekodeilla laatupäällikkönä.

laatu omavalvonta