Omavalvonnan seurantahavainnot ja kehittämistoimenpiteet 2/2025
Raportoimme kolme kertaa vuodessa Rinnekotien omavalvontaohjelmaan liittyvistä asioista. Asiat kulkevat Rinnekotien vuosikellon mukaan ja jokaiselle raportointijaksolle kootaan ajankohtaisia asioita.

Auditoinnit
Rinnekotien palveluiden laatua ohjaa SHQS-laatuohjelma, ja meille on myönnetty laaduntunnustus vuoteen 2027 asti. Tämä tunnustus perustuu jatkuvaan kehittämistyöhön ja ulkoisiin auditointeihin, jotka varmistavat palveluiden korkean laadun ja turvallisuuden. Ulkoisia auditointeja tehdään joka vuosi ja tämän vuoden ulkoiset auditoinnit on saatu päätökseen.
Kaikkiin ulkoisen auditoinnin lisänäyttöpyyntöihin on vastattu ja ne on hyväksytty. Yleisiä toimenpiteitä niihin liittyen ovat rikosrekisteriotteen tarkastamiseen annettu tarkentava ohjeistus, perehdytyksen tallentamisen varmistaminen, kameravalvonnan uusien ohjeiden jalkauttaminen ja siivousaineiden käyttöturvallisuustiedotteiden ajantasaisuuden varmistaminen.
Teemme jokaiseen palveluyksikköön 3 vuoden välein myös sisäisen auditoinnin, jonka tarkoituksena on toiminnan laadun varmistaminen, ohjeiden noudattamisen seuranta sekä kehittämistarpeiden arviointi. Keväällä tehtiin 17 palveluyksikköön sisäinen auditointi. Auditointien pohjalta nostetiin esiin 79 kehittämissuositusta, jotka on viety eteenpäin ko. palveluyksiköissä.

Riskienarvioinnit
Palveluyksiköt tekivät keväällä ja syksyllä riskienarvioinnin, jossa ne arvioivat ennalta määriteltyjen operatiivisten riskien esiintyvyyttä omassa yksikössään. Riskitasojen keskiarvot ovat kauttaaltaan laskeneet viime arvioinnista, eli näyttää siltä, että organisaatiotasoiset kehittämistoimenpiteet ovat parantaneet tilannetta.
Suurimmiksi raportoidut riskit liittyvät edelleen kirjaamiseen ja perehdyttämiseen. Kirjaamisen kehittämistä jatketaan pitkäjänteisesti ja käyttöön on otettu kirjaamisen käsikirjat ja käsikirjoista on saatu hyvää palautetta.

Asiakaskokemus
Uudistimme asiakaskokemuskyselymme alkuvuodesta 2025. Kyselyllä kerätään tietoa pulssimaisesti ympäri vuoden. Kysymykset vaihtuvat säännöllisin väliajoin ja näin tulokset ovat aina ”ajan tasalla” ja mahdollisiin kehittämiskohteisiin voidaan reagoida ketterämmin.
Tulokset on kerätty yhteen väliltä tammikuu-kesäkuu 2025, jolloin Rinnekotien NPS oli 47.

Turvallisuus
Strategiamme tavoitteena on kehittää turvallisuuskulttuuria ja turvallisuuskulttuuria ja vahvistaa työntekijöiden turvallisuusosaamista. Konsernitasoisessa 1000 turvallisuustekoa -kampanjassa kerätään turvallisuuteen liittyviä hyviä käytäntöjä ja jaetaan niitä henkilöstölle.
Lisäämme turvallisuusosaamista kehittämällä turvallisuusperehdytystä ja laatimalla turvallisuustestin. Vähennämme uhka- ja väkivaltatilanteista aiheutuvia psykososiaalisia kuormitustekijöitä turvallisuuskoulutuksilla, yhteisillä toimintaohjeilla ja vahvistamalla turvallisia toimintamalleja. Painopisteenä on vähentää vakavia työtapaturmia.
Ajankohtaista
Palveluyksiköt ovat päivittäneet lääkehoitosuunnitelmansa ja siivoussuunnitelmansa. Kevään aikana pidettiin kaksi koulutusta asiakkaan palveluun tai kohteluun liittyvän epäkohdan ilmoittamisesta. Jokainen palveluyksikö kokoaa vuoden toisen omavalvontasuunnitelman seurantarapotin syyskuun aikana.
Seuraavana päivitykseen tulee pelastussuunnitelma, valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelma sekä laiterekisterin tarkistus.
Työn alla on uudenlainen läheiskokemuskysely, joka lanseerataan vuoden 2025 lopulla. Kyselyn tarkoituksena on kartoittaa läheisten kokemusta palveluistamme. Huomioitavaa on, että läheiset voivat aina antaa palautetta suoraan palveluyksikköön tai nettisivujen palautelomakkeen kautta.
Kiinteistöhuoltopalvelut on kilpailutettu edellisen sopimuskauden päättyessä. Uusien palvelutuottajien kanssa tavoitellaan laadukasta, vastuullista ja kustannustehokasta toimintaa. Seuraamme jatkossakin alihankkijoiden laatua tarkalla silmällä.