Rinnekotien ja SDO:n yhteistyö – arjen kumppanuudesta tulevaisuuden osaamiseen
Oppilaitosten ja työelämän yhteistyö on tärkeää, sillä sen avulla opintoja voidaan kehittää vastaamaan muuttuvia työelämän ja yhteiskunnan tarpeita sekä tarjota opiskelijoille tarvittavaa tukea. Sote-palveluita tarjoavan Rinnekodit Oy:n ja Suomen Diakoniaopisto SDO:n yhteistyö on onnistunut esimerkki siitä, miten yhteistyötä voidaan tehdä monipuolisesti, joustavasti ja ennen kaikkea inhimillisesti.

Rinnekotien ja SDO:n yhteistyön juuret ulottuvat vuosikymmenten taakse. Molemmat kuuluvat Diakonissalaitoksen konserniin, jonka yhteiskunnallisesti vaikuttava työ alkoi jo lähes 160 vuotta sitten. Rinnekodit on Diakonissalaitoksen omistama, valtakunnallisia sote-palveluita tarjoava yhteiskunnallinen yritys ja SDO ammatilliseen koulutukseen keskittynyt oppilaitos.
”Rinnekodeilla on lähes 150 sote-yksikköä valtakunnallisesti ja hyvät edellytykset tarjota opiskelijoille esimerkiksi työssäoppimisjaksoja. Työssäni edistän yhteistyötä oppilaitosten kanssa, jotta opiskelijoiden jalkautuminen työelämään sujuisi mahdollisimman mutkattomasti. Lisäksi toimin yhteyshenkilönä erilaisissa oppilaitostapahtumissa, asiantuntijaluentojen sekä muiden yhteistyöhankkeiden ja projektien osalta SDO:n kanssa – varmistan tiedonkulun ja edistän yhteistyön kehittymistä, monipuolistumista ja sujuvuutta.” Rinnekotien rekrytointiasiantuntija Ulla Rusama kuvailee.
Yhteistyö on järjestelmällistä ja selkeä osa arjen toimintaa: säännölliset, eri työryhmien tapaamiset, opiskelijayhteyshenkilöiden verkosto, SDO:n tarjoamat koulutukset ja yhteiset tapahtumat varmistavat tiedonkulun ja kehittämisen. Ammatillisen koulutuksen rooli Diakoissalaitoksella ja Rinnekodeilla on kasvanut vuosien saatossa entisestään, sillä suurin osa konsernin 3 400 työntekijästä on nimenomaan ammatillisen koulutuksen saaneita lähihoitajia.
Yhteistyön monenlaiset ulottuvuudet
“Ammatillisen koulutuksen merkitys on todella suuri, sillä Rinnekotien asiakaskunta on moninaista ja heidän tilanteensa voivat olla haastavia. Tarjoamme palveluita ikääntyneille, kehitysvammaisille, eri tavoin vammautuneille, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille ja asunnottomille henkilöille, lapsille ja nuorille sekä muille erityistä tukea tarvitseville ihmisille. Kohtaamisissa asiakkaidemme kanssa ammattitaitoisten ja välittävien ammattilaisten rooli korostuu: he tuovat arkeen turvaa, ymmärrystä ja tukea. He mahdollistavat osaamisellaan jokaiselle asiakkaalle yksilöllisen ja arvostavan kohtaamisen, tuen ja hoivan”, Ulla Rusama kertoo.
Kohtaamisissa asiakkaidemme kanssa ammattitaitoisten ja välittävien ammattilaisten rooli korostuu.
Yhteistyö näkyy monella tasolla. SDO:n opiskelijoita tulee Rinnekoteihin työssäoppimaan ja oppisopimusopiskelijoiksi. SDO on kouluttanut myös ulkomailta rekrytoituja hoitajia lähihoitajiksi, jotka ovat työllistyneet Rinnekotien yksiköihin. Lisäksi Rinnekotien sote-alan yksiköt ottavat vastaan opiskelijavierailijoita. Rinnekotien asiantuntijat pitävät myös erilaisia teemaluentoja opiskelijoille yhdessä sovituista aiheista. Ammatillisen koulutuksen ohella SDO järjestää kampuskahveja ja rekrytapahtumia, Duunittamotoreja, joissa työnantajilla on mahdollisuus kohdata tulevia ammattilaisia.
”SDO myös räätälöi koulutuksia juuri Rinnekotien tarpeisiin, kuten lääkehoitoon, validaatioon tai ensiapuun liittyen”, SDO:n erityisasiantuntija Birgitta Volotinen kiteyttää.
Vahvuutena monimuotoisuus
Työpaikkaohjaus on yhteistyön ytimessä. Rinnekotien yksiköissä on nimetty opiskelijavastaava ja opiskelijoille nimetään työpaikkaohjaaja, jotta opiskelijat saavat asianmukaista ja hyvää tukea työpaikalla oppimiseen. SDO osaltaan satsaa opiskelijan ohjaukseen: opettajilla ja ohjaajilla on hyvin työaikaa työpaikoilla käymiseen ja yhteydenpitoon, erityisesti oppivelvollisten ja suomea toisena kielenä puhuvin tuesta on huolehdittu.
“Tärkeintä on, että opiskelijaa ohjaavalla työntekijällä on aito motivaatio ja halu ohjaamiseen. Opiskelijalle nimetään työpaikalla usein kaksi ohjaajaa, mikä luo opiskelijalle vuorotyössä turvaa ja mahdollisuuden peilata kokemuksia viiveettä”, Ulla Rusama korostaa. SDO puolestaan tarjoaa työnantajille laadukasta työpaikkaohjaajakoulutusta.
Työpaikan ohjaajat luovat opiskelijalle turvaa ja mahdollisuuden peilata kokemuksia viiveettä.
Eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevien opiskelijoiden ohjaamista tuetaan erilaisilla materiaaleilla. Rinnekodeilla suomea toisena kielenään puhuvien opiskelijoiden määrä on korkea erityisesti pääkaupunkiseudulla, minkä vuoksi oppilaitoksilta toivotaan vielä enemmän panostusta heidän tukemiseensa. SDO ja Rinnekodit ovat yhteistyössä tuoneet ratkaisuja myös tähän toteuttamalla kehittämishankkeita, joissa on tuotettu selkokielisiä oppaita ja materiaaleja opiskelijoiden hyödynnettäväksi.
Rinnekodit arvostaa monimuotoisuutta työyhteisössään ja rekrytoi aktiivisesti taustaltaan erilaisia osaajia. Monimuotoisuus rikastuttaa työyhteisöä monin eri tavoin, sillä sen myötä työyhteisöön saadaan uudenlaisia näkökulmia, ideoita ja toimimisen tapoja, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi asiakastyössä. Kun uudet ajatukset otetaan ilolla vastaan, niiden antaja kokee tulevansa arvostetuksi ja kohdatuksi omana itsenään.
Työelämä muutokset muokkaa yhteistyötä
Rinnekotien ja SDO:n säännölliset tapaamiset ja tiivis vuoropuhelu on tärkeää, sillä sekä yhteiskunta ja sote-palveluiden asiakaskunnat muuttuvat jatkuvasti.
”Yhteistyömme on jatkuvaa kehittämistä, sillä työelämä muokkautuu jatkuvasti. Tämä asettaa uudenlaisia vaatimuksia oppilaitoksille, minkä myötä opiskelijat kaipaavat erityistä tukea omalta oppilaitokseltaan”, Ulla Rusama toteaa.
Rinnekotien ja SDO:n yhteistyön onnistumisen taustalla on aito tahtotila ja avoimuus. Kun yhteistyötä halutaan tehdä aidosti, ollaan valmiita näkemään vaivaa yhteisten tavoitteiden eteen, nostetaan esiin onnistumisia ja kohdataan yhteiskunnalliset haasteet yhdessä. Yhteistyö perustuu kohtaamiseen ja vuoropuheluun – siihen, että jokainen ihminen huomataan ja tulee kuulluksi. Näin syntyy yhteisö, jossa jokainen voi tuntea olevansa arvostettu ja osa kokonaisuutta.
Haastattelu toteutettu osana Sivistysala ry:n Eteka-hanketta ja julkaistu Sivistan verkkosivuilla.


