Skip to content
Ajankohtaiset | Uutinen

Rinnekotien Silkkaa sotea -kampanja ylsi finaaliin Finnish Comms Awardseissa

Suomen suurin ja arvostetuin viestintäkilpailu Finnish Comms Awards palkitsi eilen 6.11. vuoden parhaat viestintätyöt. Rinnekotien Silkkaa sotea -kampanja pääsi omassa kategoriassaan finaaliin kolmen parhaan työn joukkoon.

Graafinen kuva, jossa kuuden ihmisen kuvat reunustavat kuvaa. Keskellä Rinnekotien logo ja teksti Silkkaa sotea.
Silkkaa sotea -kampanjassa kuuluvat sote-ammattilaisten aidot, käsikirjoittamattomat reaktiot, jotka rikkovat alaan liitettyjä, kielteisiä ja stereotyyppisiä asenteita.

Don & Brancon Rinnekodeille suunnittelema ja tuottama Silkkaa sotea -kampanja valittiin finaalikolmikkoon Työnantajakuvan ja organisaatiokulttuurin kehittäminen -kategoriassa. Kategorian voitti Veikkaus. Kilpailu houkutteli tänä vuonna ennätysmäärän osallistujia – yhteensä 173 työtä. Kilpailutyöt olivat järjestäjän mukaan tasoltaan kovempia kuin koskaan aiemmin.

“Kampanja on ollut meille monella tapaa merkityksellinen: sen lisäksi, että halusimme nostaa työntekijämme ja heidän tarinansa valokeilaan, tavoitteenamme oli kohottaa koko sote-alan  mainetta. Jo se, että kampanjamme valittiin kolmen parhaan joukkoon viestintäalan suurimmassa kilpailussa, on ollut meille ilon aihe. Ajattelemmekin, että saamamme tunnustus kuuluu koko sote-alalle”, kertoo Rinnekotien henkilöstöjohtaja Mari Rautiainen.

Kampanja rikkoo stereotypioita

Retriever selvitti Rinnekotien toimeksiannosta sote-alan medianäkyvyyttä. Selvityksen mukaan vuosina 2021-2023 medianäkyvyydestä vain yhdeksän prosenttia oli positiivista. Rinnekotien kampanja antaa äänen sote-alan ammattilaisille ja tekee toisen todellisuuden näkyväksi.

“Halusimme antaa Rinnekotien työntekijöille mahdollisuuden näyttää, että ala on paljon enemmän kuin sen julkisuuskuva. Kampanjassa kuuluvat sote-ammattilaisten aidot, käsikirjoittamattomat reaktiot, jotka rikkovat alaan liitettyjä, kielteisiä ja stereotyyppisiä asenteita”, kuvailee Rinnekotien viestintä- ja markkinointipäällikkö Leena Åkerberg.

“Brändivetoisen konseptin tavoitteena oli tuoda esiin sote-arki, jossa korostuvat rohkeus, välittäminen ja työn merkitys. Meille oli tärkeää suunnitella kampanja yhdessä Rinnekotien sote-henkilöstön kanssa, jotta lopputulos on päälleliimatun mainossisällön sijaan aidosti organisaatiokulttuurista lähtöisin”, kertoo  markkinointiviestintätoimisto Don & Brancon brändistrategi Vanessa Weckström työn lähtökohdista.

Kampanja ylitti tavoitteensa sekä näkyvyydessä että vaikuttavuudessa, mutta keskeisin vaikutus näkyi Rinnekotien maineen ja työnantajakuvan kehityksessä.

Lisätiedot:

Leena Åkerberg, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Rinnekodit

Tutustu Silkkaa sotea -kampanjaan, katso videot ja lue tarinat täältä

SilkkaaSotea