Rinnekodit on yksi Vuoden Lean-teko -palkinnon saajista
Suomen Lean-yhdistys on myöntänyt Vuoden Lean-teko -palkinnon jo viidettätoista kertaa, ja tänä vuonna tunnustuksen sai myös Rinnekodit Oy:n asiakkaaksi tulemisen leanausprojekti. Lean Management ’25 -seminaarissa palkittiin lisäksi Nokia Oulun tehdas sekä Swisspearl Tuotanto Suomi Oy ansiokkaasta leanaus-kehitystyöstä. Saadut palkinnot korostavat organisaatioiden sitoutumista jatkuvaan parantamiseen ja asiakaslähtöiseen toimintaan.

”Leanasimme asiakkaaksi tulemisen prosessia ja loimme sujuvan yhteistyön organisaatiomme eri rooleissa työskentelevien välillä. Leanaus paransi yhteistyön lisäksi myös asiakkaidemme ja hyvinvointialueiden kumppaneidemme asiakaskokemusta”, kertoo asiakkuuspäällikkö Ainomaria Karhumaa Rinnekodeilta.
Vuonna 2024 Rinnekotien asiakkuus- ja myyntitiimi virtaviivaisti asiakkaaksi tulemisen prosesseja yhdessä palvelutoiminnan kanssa. Kehittämistyöhön osallistuivat myös hyvinvointialueiden edustajia.
Vuoden Lean-teko palkinnon arvioinnissa Suomen Lean-yhdistys painottaa taloudellista ja strategista merkitystä, vaikutuksia johtamiskulttuuriin, yhteiskuntaan ja verkostoihin sekä asiakkaiden kokeman lisäarvon ja saavutettujen hyötyjen kestävyyden merkitystä.
”Leanausprojektimme lähti liikkeelle vaativimmista vammaispalveluista, ja hyvien kokemusten myötä laajensimme prosessin sujuvoittamista kaikkiin asiakasryhmiimme”, kertoo asiakkuuspäällikkö Riina Fredriksson.
Läpimenoajat lyhenivät, asiakaspaikkojen täyttöaste parani ja ennen kaikkea asiakkaamme saivat tarpeisiinsa sopivia palveluja entistä nopeammin.
”Leanaus nopeutti sisäisiä prosessejamme: läpimenoajat lyhenivät, asiakaspaikkojen täyttöaste parani ja ennen kaikkea asiakkaamme saivat tarpeisiinsa sopivia palveluja entistä nopeammin”, Fredriksson jatkaa.
”Palkitseminen yhtenä Vuoden Lean-tekona on merkittävä tunnustus koko organisaatiollemme ja rohkaisee meitä jatkamaan innovatiivista kehitystyötä sote-alalla. Se antaa vahvan viestin siitä, että arjen oivalluksilla ja jatkuvalla parantamisella voimme rakentaa entistä asiakaslähtöisempiä ja tehokkaampia palveluita – ja samalla luoda pohjaa kestävälle tulevaisuudelle”, iloitsevat Karhumaa ja Fredriksson.
Lean on ajattelutapa ja toimintamalli, jossa toimintaa kehitetään asiakaslähtöisesti ja ihmisiä kuunnellen. Tavoitteena on luoda enemmän arvoa asiakkaalle käyttämällä vähemmän aikaa ja resursseja. Leanissa keskeistä on sekä työyhteisön toiminnan avoin arviointi että jatkuva parantaminen, jolloin koko organisaation ongelmanratkaisukyky kehittyy systemaattisesti. Rinnekotien asiakkaaksi tulemisen leanausprojekti tehtiin yhteistyössä Lean Habit Oy:n kanssa.