Skip to content

Palvelu

Liikkuva asumisen tuki

Autamme päihde- ja mielenterveysongelmia tai muita vaikeuksia kohdanneita henkilöitä säilyttämään kotinsa. Viemme tukea suoraan asiakkaan kotiin.

Palvelun sisältö

Viemme monenlaista tukea suoraan asiakkaan kotiin. Tuki räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan.

Sijainti

Jyväskylä

Asiakkaat

Liikkuva asumisen tuki on tarkoitettu asiakkaille, joilla on välitön tai ennakoitavissa oleva häädön uhka.  

Muuta

Olemme tarjonneet liikkuvaa tukea Jyväskylässä syksystä 2020 alkaen. 

Avain lukossa, avaimenperässä metallisydän.
Jyväskylässä toteutettu liikkuva asumisen tuki perustuu Asunto ensin -periaatteeseen.

Tukea asiakkaan kotiin

Asiakkaillamme on esimerkiksi vuokranmaksuvaikeuksia, kykenemättömyyttä pitää huolta kodin siisteydestä ja kunnosta, hallitsematonta päihteiden käyttöä tai vaikeuksia pitää yllä tai hankkia riittäviä, arjen hallintaa tukevia sosiaalisia suhteita. Erityisenä haasteena on irrottautuminen rikollisuuteen liittyvästä elämäntavasta ja siihen kuuluvista sosiaalisista suhteista. 

Meillä on vahvaa osaamista tämän erityisen haastavan asiakasryhmän kohtaamisessa. Työskentelymme perustana on Asunto ensin -periaate.  Sen mukaan asunto on perusoikeus, jota ei tarvitse ansaita. Asunto on myös edellytys kuntoutumiselle. 

Teemme jokaisen asiakkaan kanssa yksilöllisen asiakassuunnitelman. Asiakkaan osallisuus on kaikessa tekemisessämme keskiössä. Meidän tehtävämme on tukea asumisen onnistumista ja ohjata asiakas normaalien palveluiden piiriin. 

Asiakkaaksemme tullaan joko kunnan kautta tai itse maksavana asiakkaana. 

Esittelemme mielellämme toimintaamme, eli ota yhteyttä, niin sovitaan tapaamisesta.  

Lisätietoa palveluistamme

Perustuki 

1-4 tukikäyntiä kuukaudessa, enintään 4 h/kk, arkipäivisin klo 8-16. Arki-iltaisin ja viikonloppuisin tuki annetaan tarvittaessa tukisoittoina. Tukisoitot toteutetaan asiakassuunnitelman mukaisesti. 

Intensiivinen tuki 

2-3 tukikäyntiä viikossa, enintään 15 h/kk, arkipäivisin klo 8-16.  Arki-iltaisin ja viikonloppuisin tuki annetaan tarvittaessa tukisoittoina. Tukisoitot toteutetaan asiakassuunnitelman mukaisesti. 

Asumisen onnistumisen ja jatkumisen varmistamiseksi räätälöimme tuen joustavasti jokaisen asiakkaan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. 

Palvelu sisältää: 

  1. Tuki ja ohjaus raha-asioiden hoitamisessa sekä vuokranmaksussa. 
  1. Tuki ja ohjaus päivittäisissä toimissa kuten hygienian hoidossa ja siivouksessa sekä muissa kodinhoidollisissa tehtävissä 
  1. Tuki ja ohjaus asioinnissa sekä yhteistyö asiakkaan verkoston kanssa
    Autamme asiakasta hakemaan erilaisia tukia ja opastamme asiointiin liittyvissä asioissa. Tuemme ja kannustamme asiakasta toimimaan verkostonsa kanssa ja autamme häntä tarvittaessa olemaan yhteydessä eri yhteistyötahoihin, kuten terveyspalveluihin, Kelaan, pankkiin ja työvoimapalveluihin. 
  1. Sosiaalisen elämän ja yhteisöllisyyden tukeminen. Tuemme ja ohjaamme asiakasta sosiaalisten suhteiden luomisessa ja hoitamisessa ja olemme apuna naapuruston ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa. 
  1. Asiakkaan tilanteen ja toimintakyvyn arviointi ja dokumentointi. Arvioimme asiakkaan tilannetta ja toimintakykyä sekä teemme tilanteenmukaista mukaista palveluohjausta. Arvioinnin työvälineenä käytämme Kykyviisaria. Tilanteen ja toimintakyvyn muuttuessa olemme aktiivisesti yhteydessä tarvittaviin tahoihin, jotta asiakkaalla on mahdollisuus saada toimintakykynsä mukaista palvelua. 

Asunto on perusoikeus, jota ei tarvitse ansaita 

Asunto ensin -asumispalvelut on kynnyksetöntä palvelua, jonka tarkoituksena on mahdollistaa oma koti jokaiselle. Asumisen pysyvyys ja oma koti sekä asumisen turvallisuudesta huolehtiminen ovat jokaisen perusoikeuksia. 

Emme edellytä asukkailtamme elämäntavan muutosta emmekä esimerkiksi aseta päihteettömyyttä asunnon saamisen ehdoksi. Päihteet sallivassa asumisessa lähtökohtana on ajatus, että jokaisella ihmisellä on oikeus kotiin, tukeen, ohjaukseen, hoitoon ja hoivaan päihteidenkäytöstä riippumatta. 

Asunto ensin -asumispalvelujemme asiakkaina on henkilöitä, joiden taustat ovat moninaisia ja avun tarpeet voivat olla ennakoimattomia. Usein asiakkaidemme tuen tarve liittyy mielenterveysongelmaan, päihteiden ongelmakäyttöön, jokapäiväisestä elämästä selviytymiseen, itsestä huolehtimiseen, arjen ja elämän hallintaan, taloudelliseen asemaan, syrjäytymisen torjumiseen, osallisuuden edistämiseen ja/tai itsenäistymiseen. Osalla asiakkaistamme on lisäksi erilaisia somaattisia sairauksia. 

Asiakkaamme ovat oman yhteisönsä aktiivisia toimijoita. He ovat vahvasti mukana asumispalveluiden toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Asiantunteva ja ammattitaitoinen henkilökuntamme on asiakkaidemme tukena asumisen onnistumisessa. 

Menemme sinne, minne muut eivät mene ja huolehdimme myös heistä, jotka muuten putoaisivat palveluiden ulkopuolelle.  

Palveluyksikön johtaja Hanna-Riikka Alasippola

Anna palautetta tai pyydä lisätietoja

Valitse viestisi tyyppi(Required)
Henkilötietojen käsittelyssä noudatamme EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR). Lisätietoja Rinnekotien henkilötietojen käsittelystä löydät tietosuojasivultamme (linkki sivun alalaidassa). Huomioithan, että yhteydenottolomake ei ole tarkoitettu arkaluontoisten terveys- ja sosiaalitietojen käsittelyyn. Henkilötietosi poistetaan rekisteristä automaattisesti 3 kk:n kuluttua. Voimme vastata vain yhteystietonsa jättäneille.