Hyppää sisältöön
Ajankohtaiset

 Hyvinvointikyselyn mukaan Rinnekotien henkilöstö viihtyy työssään 

Motivoituneet ja tyytyväiset työntekijät ovat organisaation menestyksen perusta. Vuoden 2024 hyvinvointikyselymme tulokset osoittavat, että olemme Rinnekodeilla onnistuneet säilyttämään työntekijäkokemuksen vahvana ja positiivisena edelleen – kuten jo usean vuoden ajan.  

”Työntekijäkokemuksen pysyminen positiivisena edellyttää jatkuvia tekoja, se ei pysy hyvänä itsestään. Olemme löytäneet aiemmista kyselyistä kehittämiskohtia ja keskittyneet viime vuonna erityisesti niihin – se näkyykin nyt monissa vastauksissa positiivisena kehityksenä”, kertoo Diakonissalaitoksen konsernin hyvinvointipäällikkö Jenni Toivonen. 

Yksi Toivosen mainitsemista nousuista liittyy henkilöstön suositteluhalukkuutta osoittavaan eNPS-lukuun, joka nousi vuoden 2023 lukemasta 34 lukuun 37. Henkilöstön kokonaistyytyväisyys pysyi vahvalla tasolla 4,1/5. Avoimissa vastauksissa esille tulleita positiivisia muutoksia olivat kasvanut innostus työtä kohtaan, kokemus työkavereilta saatavasta tuesta ja avusta sekä tietoisuus omaan työtehtävään liittyvistä odotuksista. 

Jatkuvia tekoja onnistumisen eteen 

Vakioitujen kysymysten lisäksi kyselyssä pyydetään avointa palautetta ja kehitysehdotuksia. Edellisvuoden kyselyssä avoimessa palautteessa esitettiin toiveita arjen yhteistyön sujuvoittamisesta ja panostamisesta monimuotoisuuteen. Arvokasta palautetta hyödynnettiin arjen toimintatapojen ja käytäntöjen kehittämiseen uudistamalla esimerkiksi työyhteisön sisäistä viestintää ja vuorovaikutusta. Lisäksi aloitettiin suunnitelmallinen DEI-työskentely. 

Tällä kertaa avoimissa palautteissa pyydettiin palautetta erilaisiin teemoihin liittyen, muun muassa nimeämään asioita, jotka tekisivät arjesta sujuvampaa. Toiveina esitettiin muun muassa ajan lisäämistä yhdessä tekemiselle ja kohtaamisille, sujuvampaa tiedonkulkua, tasavertaista kohtelua sekä keskinäisen arvostuksen lisäämistä. Näihin asioihin kiinnitetään erityistä huomiota tulevana vuonna tiivistämällä DEI-työskentelyä ja vahvistamalla arvostavaa vuorovaikutuskulttuuria.

Tummaan hameeseen pukeutunut vaaleahiuksinen nainen katsoo hymyillen kameraan.
Diakonissalaitoksen konsernin hyvinvointipäällikkö Jenni Toivonen kertoo, että aiemmista kyselyistä löydettyihin kehittämiskohtiin on keskitytty viime vuonna, mikä näkyy tuloksissa.

Onnistumisen reseptinä yhteiskehittäminen 

Katri Miettinen on työskennellyt Rinnekodit Toimintakeskus Kipparissa kolme vuotta yksikön johtajana. Miettinen luotsaa 19-henkistä tiimiä, joka vastaa kehitysvammaisten ja autismikirjon asiakkaiden päiväaikaisesta toiminnasta. Miettisen moniammatillisessa tiimissä työskentelee ohjaajia, erityisohjaajia, toiminnanohjaaja sekä oppisopimusopiskelija.  

”Meillä on iso, värikäs tiimi”, Miettinen kuvailee porukkaansa ja jatkaa:

”Työskentelemme kahdessa kerroksessa, kahdessa pienemmässä tiimissä. Teemme samoja asioita, mutta hieman erilaisilla painotuksilla, sillä asiakkaiden toimintakyvyssä ja tuen tarpeissa on eroja. Noin puolet asiakkaista kommunikoi puheella ja muiden kanssa käytetään vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä.”  

Suuresta tiimistä ja haastavasta työstä huolimatta Miettisen yksikön hyvinvointikyselyn tulokset olivat konsernin korkeinta tasoa. 

Olemme tehneet yhdessä kovasti työtä myönteisen työntekijäkokemuksen, hyvinvoinnin ja tiimimme yhtenäisyyden eteen.

”Olen valtavan iloinen tuloksista! Ne eivät ole aina olleet näin korkeat – olemme tehneet yhdessä kovasti työtä myönteisen työntekijäkokemuksen, hyvinvoinnin ja tiimimme yhtenäisyyden eteen.”   

Kipparissa jokainen saa hyödyntää omia vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan asiakastyössä sekä tiimin keskinäisessä toiminnassa, kuten tiimiläisten toisilleen vetämissä, työhyvinvointia lisäävissä jumppatuokioissa. Yhteenkuuluvuuden tunnetta lisää työkierto, jota toteutetaan eri kerrosten välillä. Palaverirakenteet tukevat sekä oman pienemmän tiimin että koko yksikön tiedonkulkua. Tiivis yhteydenpito kerrosten välillä luo Miettisen mukaan psykososiaalista turvallisuuden tunnetta: haastavissa tilanteissa voi aina luottaa siihen, että myös toisesta tiimistä saadaan apua.   

Katri Miettinen luotsaa 19-henkistä tiimiä, joka vastaa kehitysvammaisten ja autismikirjon asiakkaiden päiväaikaisesta toiminnasta Rinnekodit Toimintakeskus Kipparissa.

Miettinen on pohtinut omaa johtamistaan ja hänellä on siihen selkeä filosofia. 

”En ole tietoisesti läsnä joka hetki arjen työssä  Tällä pyrin antamaan tiimille mahdollisuuden itseohjautuvuuteen ja vastuunkantoon – siihen, että heillä on vapaat kädet työskennellä parhaaksi katsomallaan tavalla toimintamme raameissa. Toisaalta huoneessani on aina ovi auki ja olen läsnä silloin, kun tarvitaan apua. Minut voi pyytää mukaan vaikeisiin tilanteisiin tai muuten vaan, jos tarvitsee tukea.”

Tiimissä on myös vahva  kokeilukulttuuri: asioita ja erilaisia toimintatapoja saa rohkeasti kokeilla. 

“Aina kaikki ei mene putkeen, mutta meillä myös erehtyminen on hyväksyttyä. Mikromanageerausta vältän viimeiseen asti.”  

Artikkelia muokattu 21.1.2025

Teksti: Leena Åkerberg, viestintäpäällikkö Rinnekodit

hyvinvointi työntekijäkokemus