Rinnekotien työn laatu ja vaikuttavuus tarkoittavat asiakkaille hyvää arkea
Hoitotyö on vaikuttavaa, kun ihmisen tarpeisiin vastataan laadukkailla palveluilla. Rinnekodeissa tämä tarkoittaa erityisosaamistamme niin sanottujen haastavien asiakasryhmien parissa. Ihmisen arvostava kohtaaminen ja ihmisarvoinen hoiva ovat laatumme ydintä, kirjoittaa Rinnekotien liiketoimintajohtaja Annareetta Vaara blogissaan.

Sote-palveluiden laadusta ja vaikuttavuudesta puhutaan paljon. Julkisessa keskustelussa ja mediassa aihe tulee usein näkyväksi silloin, kun jokin menee pieleen.
Mutta mitä laatu ja vaikuttavuus käytännössä tarkoittavat hoivatyön arjessa ja ohjaamisessa? Mistä tiedämme onnistuneemme? Avaan asiaa käytännön työmme näkökulmasta.
Rinnekodit mittaa hoitotyön laatua säännöllisesti
Tarjoamme Rinnekodeissa asumispalveluita yhteiskunnan reunalla eläville ihmisille, jotka ovat eri syistä erityisen haavoittuvassa asemassa. Osa ihmisistä päätyy yksikköömme tilanteessa, jossa heille ei ole aiemmin löytynyt sopivaa paikkaa. Taustalla voi olla pallottelua palvelusta toiseen, hyljeksityksi tulemista ja asunnottomuutta.
Tällaisia asiakasryhmiä ovat esimerkiksi aggressiivisesti käyttäytyvät muistisairaat tai asunto ensin -yksiköissämme asuvat henkilöt, joilla voi sekä päihde- että mielenterveyshaasteita.
Kun kadulla pitkään elänyt henkilö saa kauttamme turvallisen pysyvän asunnon tai onnistumme löytämään ratkaisun haastavasti käyttäytyvän henkilön ihmisarvoiseen hoivaan, olemme onnistuneet vaikuttavan palvelun tuottamisessa.
Mittaamme työmme tuloksia erilaisille mittareilla ja standardeilla. Käytössämme on laatuauditointi, josta saamme tärkeää perustietoa laadukkaan hoivan perusasioiden toteutumisesta: henkilöstön mitoitus ja koulutusrakenne, sairaspoissaolojen määrä, sijaistukset. Lisäksi auditoinnit tuottavat meille arvokasta tietoa monista laadun tärkeistä osa-alueista kuten johtamisesta, päätöksenteosta ja viestinnästä.
Rinnekotien laatu ja vaikuttavuus syntyy ennen kaikkea arjen kohtaamisissa.
Auditointien avulla varmistamme laadun hyvän perustason. Ajattelen, että se Rinnekotien laatu ja vaikuttavuus, josta meidät tunnetaan, syntyy kuitenkin ennen kaikkea arjen kohtaamisissa.
Laatu syntyy ammattitaidon ja työn hyvän organisoinnin tuloksena
Olen kiertänyt ensimmäisen Rinnekotien syksyni aikana eri asumisyksiköissämme ahkerasti. Työskentelin syksyllä tovin sairaanhoitajan työparina yksikössämme, jossa hoidetaan aggressiivisesti käyttäytyviä muistisairaita henkilöitä. Kyseessä oli tavallinen päivä ja tavalliset arjen askareet, jotka sairaanhoitajamme luotsasi läpi. Tuona päivänä mitään häiriökäyttäytymistä ja levottomuutta ei ilmennyt. Mietin miksi?
Hoitajaparini tunsi asiakkaat ja otti heidät tarpeensa huomioon. Esimerkiksi kivuliaalle ja toisinaan aggressiiviselle potilaalle annoimme ensin kipulääkkeet ja vasta myöhemmin palasimme hoitamaan aamutoimia. Jokainen asukas tuli kohdatuksi. Toimintaa leimasi kiireettömyys.
Pieniä, tavanomaisia asioita. Ja samalla työtä, joka syntyy vain ammattitaidon ja työn hyvän organisoinnin tuloksena.
Toinen esimerkkini on asunto ensin -yksiköstämme, jossa moni asukkaamme on elänyt aiemmin pitkiä aikoja kadulla, joutunut palloteltavaksi palvelusta toiseen sekä ajautunut yhteiskunnan hylkimäksi. Arvostava kohtaaminen on tuon yksikön arjessa avainasemassa – yksilön taustasta riippumatta. Lisäksi yksikössä on onnistuttu luomaan luottamukseen perustuva turvallisuuskulttuuri, joka on kaiken perusta. Tämä on luotu tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Yksi asukkaamme jakoi minulle tarinansa siitä, kuinka hän on tullut ensi kertaa kohdatuksi ihmisarvoisesti. Se liikutti, mutta samalla herätti huolta. Koventuneet arvot näkyvät ihmisten käyttäytymisessä. Juuri siksi arvostavalla kohtaamiselle on niin suuri merkitys.

Johdon on tunnettava arki – muuten laatua ei voi tukea
Koen hyvin tärkeäksi osaksi laatua ja vaikuttavuutta, että johdolla on läheinen tuntuma yksiköiden arkeen. Jos tämä puuttuu, muutokset toimivan arjen tärkeissä peruspilareissa, kuten työn organisoinnissa ja yksikön ilmapiirissä, jäävät huomaamatta. Lähijohdon tukeminen voi tällöin jäädä liian vähälle ja riski laadun sukeltamiseen kasvaa.
Johdon täytyy tuntea arki, muuten laatua ei voi ylläpitää eikä vaikuttavuutta synny.
Laatu ei läheskään aina riipu käsiparien määrästä – ja kääntäen ajatellen se ei myöskään korjaudu automaattisesti sillä, että palkataan lisää väkeä. Tärkeintä on työn johtaminen ja organisointi: työn jakaminen, tiimeissä työskentely ja henkilöstön hyvä kokemus työn hallinnasta.
Oikea-aikainen ja oikein mitoitettu palvelu on laatua
Laatua ja vaikuttavuutta on hyödyllistä tarkastella eri tasoilla.
Palveluitamme käyttävälle asukkaalle, tärkeimmälle kohderyhmällemme, laatu tarkoittaa turvallista ja inhimillistä palvelua. Sitä, että hänet kohdataan ja hänen tarpeisiinsa vastataan. Mittaamme asiakaskokemusta säännöllisesti ja lukemat ovat erittäin hyviä. Tämä kertoo henkilöstömme onnistumisesta kaikilla tasoilla.
Työyhteisömme osallistuu aktiivisesti laadun kehittämiseen. Yksikkömme yhdessä luomat käytännöt ja työtavat, esimerkiksi yllä mainittu turvallisuuskulttuuri, mahdollistavat työympäristön, jossa laatu näkyy jaksamisena ja työn merkityksellisyyden kokemuksina. Hyvä laatu vaatii lisäksi hyvää johtamista, kuuntelua sekä myös palautetta.
Ostaja-asiakkaillemme eli esimerkiksi hyvinvointialueille laatu puolestaan tarkoittaa tarpeiden ymmärtämistä ja sopivien sekä oikein mitoitettujen palveluiden tarjoamista, asiakkaiden ja yhteiskunnan hyväksi.
Tehtävä ei aina ole helppo. Säästöpaineet aiheuttavat toisinaan ristiriitaisen tilanteen, jossa entistä huonokuntoisimpina palveluihimme tuleville asiakkaille pitäisi saada minimipalvelua – ja samalla tuottaa laadukasta ja vaikuttavaa palvelua.
Tässä tilanteessa tehtävämme on olla asiakkaan puolestapuhuja. Käymme keskusteluja tilaajan kanssa, olemme asiakkaan asianajaja ja äänitorvi. Tavoitteemme on aina oikea-aikainen ja oikein mitoitettu palvelu – siis laatu.

Kirjoittaja Annareetta Vaara työskentelee Rinnekodeilla liiketoimintajohtajana.
Katso myös video Annareetta Vaaran työvuorosta Rinnekodit Myllyssä, linkki avautuu Instagramiin.


